close

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Czyszczenie gaźnika w pilarce spalinowej – objawy nieprawidłowej pracy gaźnika.

Nieprawidłowa praca silnika pilarki spalinowej może wynikać z różnych przyczyn. Jedną z najczęstszych przyczyn powodującą niepoprawną pracę silnika pilarki jest nieprawidłowa praca gaźnika. Może się to wiązać z jego zabrudzeniem lub zużyciem materiałowym niektórych podzespołów w gaźniku. Na co zwrócić uwagę i co może być przyczyną złej pracy gaźnika dowiecie się z wideo na którym krok po kroku pokazuję jak zdemontować gaźnik oraz jak go rozebrać.

 

Czyszczenie gaźnika

Nie wszystko co zobaczyliście na wideo zostało dokładnie omówione dlatego, poniżej postaram się przedstawić dokładnie większość objawów nieprawidłowej pracy silnika pilarki, które mogą wynikać z niepoprawnej pracy gaźnika. Postaram się również przybliżyć Wam, gdzie dokładnie szukać usterek i jak je eliminować.

Zanim jednak zacznę pokrótce powiem o funkcjach, zadaniach i budowie gaźnika.

W dużym skrócie to: zadaniem każdego gaźnika jest przygotowanie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej dostarczanej do komory spalania. Mieszanka jest rozpylana i niewielka jej cześć zamieniana jest na gaz. Całkowita przemiana paliwa w gaz ma miejsce w komorze spalania. Gaźnik składa się z korpusu, w którym znajduje się tzw. gardziel gaźnika, w którym znajdują się ujścia kanałów paliwowych. Silnik zasysa powietrze właśnie przez ten gardziel. W korpusie gaźnika znajdują się również takie elementy jak dysze, pompa paliwowa, elementy regulujące dostarczaną dawkę paliwa. Dokładna zasada działania gaźnika jest dość skomplikowania, więc nie będę się zagłębiał w szczegóły i od razu przejdę do przyczyn nieprawidłowej pracy silnika spowodowanej niepoprawną pracą gaźnika.

Poniżej znajdziecie objawy i przyczyny związane z nieprawidłową pracą silnika w pilarce wynikające nie tylko z nieprawidłowego działania gaźnika.

Przyczyna nr 1

Jedną z najczęstszych przyczyn jest zabrudzony gaźnik. Spowodowane jest to zabrudzonym paliwem. Drobne elementy zanieczyszczenia w pierwszej kolejności osadzają się na ssawce znajdującej się w zbiorniku paliwa, a następnie osiadają na sitku w gaźniku. Objawem w przypadku takiego zabrudzenia jest najczęściej bardzo wyraźny spadek obrotów podczas pracy. Kolejnym elementem powodującym tą przypadłość jest zabrudzona dysza i jej niedrożny kanał lub kanały.

Przyczyna nr 2

Następną przyczyną spadku obrotów jest zużycie materiałowe membrany pompującej lub jej uszkodzenie. O ile uszkodzenie membrany jest łatwo zobaczyć, o tyle zużycie materiałowe jest ciężko określić, szczególnie  gdy ktoś zabiera się za to pierwszy raz.

Przyczyna nr 3

Kolejną przyczyną spadku mocy podczas pracy pilarką jest zanieczyszczony filtr powietrza. Usterka bardzo prosta do usunięcia. Więc tu większość z Was wie, pewnie wie co należy zrobić :).

Przyczyna nr 4

Nieszczelny przewód paliwowy. Przewód może być pęknięty.

 Przyczyna nr 5

Innym objawem bardzo często występującym podczas pracy silnika spalinowego pilarki jest słabe przyśpieszanie (silnik wolno wchodzi na obroty). Diagnozę w tym wypadku należy zacząć od wyregulowania gaźnika za pomocą śrub regulacyjnych. W zależności od modelu gaźnika, jaki został w pilarce zastosowany mamy możliwość regulacji 3 lub 2 śrub.  Na zdjęciu poniżej widać 3 śruby regulacyjne. Na obudowie zaznaczono prawidłowy obrót śruby.

Oznaczenie strzałek oznacza obrót, o jaki powinna być wykręcona śruba regulacyjna od momentu całkowitego dokręcenia (Zdjęcie – Stihl MS 181)

H – regulacja składu mieszanki na najwyższych obrotach .

L – regulacja składu mieszanki na wolnych obrotach.

LA – regulacja obrotów biegu jałowego.

 

Przyczyna nr 6

Kolejnym objawem słabego przyśpieszania jest uszkodzona uszczelka znajdująca się w górnej części gaźnika (górna pokrywa, przy membranie sterującej ) lub uszkodzenie bądź zużycie samej membrany (membrana z blaszką).

Przyczyna nr 7

Słabe przyśpieszanie może być związane jeszcze z nieprawidłową pracą zaworu iglicowego. W wideo-poradniku, zwróciłem na niego uwagę. Generalnie chodzi tu o możliwość przyklejania się stożka zaworu do krawędzi otworu (gniazda), w którym pracuje.

Możliwe przyczyny nieprawidłowej pracy silnika w pilarce spalinowej, które opisałem powyżej, wiążą się głównie z rozwijaniem przez pilarkę niepełnych obrotów, znacznym ich spadkiem podczas pracy oraz ze słabo rozwijającym moc silnikiem w pilarce. Źródła tych wszystkich usterek leżą najczęściej w gaźniku lub elementach z nim współpracujących. Niepoprawna praca silnika może się również wiązać z innymi dolegliwościami takimi jak nierówna praca silnika, gaśnięcie silnika na biegu jałowym czy wstępowanie chwilowego spadku mocy. Te objawy mogą być związane z innymi podzespołami pilarki. Na pewno o tym kiedyś napiszę 🙂

 

Zobacz inne wpisy z kategorii Poradniki

Przegląd pilarki spalinowej

Jak założyć żyłkę do kosy?

Jak usunąć zadrapania z ramy motocykla?

Jak odkręcić śrubę sześciokątną z objechanym łbem?

Czyszczenie tłoka i cylindra pilarki -usuwanie nagaru z tłoka.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

10 komentarzy to “ “Czyszczenie gaźnika w pilarce spalinowej – objawy nieprawidłowej pracy gaźnika.”

  1. Jacejj23 napisał(a):

    Bardzo dokładnie zrobiona prezentacja, napewno tu wrócę jak będę miał problem z moją pilarką Stihl. Póki co dzięki.

    • admin napisał(a):

      Ja również dziękuję!!! Cieszę się, że porady, które tu zamieszczam są przydatne, jest to bardzo motywujące. Piszcie co jeszcze byście chcieli zobaczyć i komentujcie.
      Pozdrawiam,Paweł.

  2. L.Jan napisał(a):

    Po obejrzeniu można śmiało próbować demontażu gaźnika. Bardzo dobrze zrobiona prezentacja.
    P.S.
    Chętnie obejrzałbym także sposób wymiany uszczelniaczy wału. Nieszczelność to bardzo częsta przyczyna nierównej pracy pilarki, czy kosy spalinowej, szczególnie starego typu, a co najważniejsze zacierania się pary: tłok – cylinder.

    • Paweł napisał(a):

      Dziękuje, starałem się 🙂 hehe.
      Masz rację nieszczelność to bardzo częsta bolączka starszych pilarek i kos spalinowych. Niestety, są to elementy eksploatacyjne, które wcześniej czy później ulegają zużyciu i trzeba je po prostu wymienić. Wymiana jego jest dość skomplikowana i w stacji serwisowej będzie dość kosztowna. Same uszczelniacze to nie jest wysoki koszt, bo ok. 10 zł sztukę, więc jeśli mamy odpowiednie narzędzia, trochę umiejętności i wiedzy na ten temat, można zrobić to samemu, bardzo tanim kosztem, ale poświęcając swój czas 🙂
      Mam już zorganizowaną starszą zużytą pilarkę, którą będzie mi służyła do pokazywania bardziej zaawansowanych prac przy pilarce, oraz rodzajów zużyć poszczególnych elementów.

  3. jacko004 napisał(a):

    Co do złej pracy pilarki stihl. Mam MS 180 która dla mnie jest wystarczająca do pracy w lesie przy obcince gałezi. Jeżeli nie pracuje równo i ma spadek mocy a gaźnik jest ok. to należy sprawdzić i przeczyścić tłumnik gdyż często nagar osiada na wylocie z tłumnika i wewnątrz na otworach wylotowych.

    • Paweł napisał(a):

      Zgadza się, warto o tym wiedzieć i pamiętać, że nie tylko w gaźniku tkwią przyczyny niepoprawnej pracy pilarki. jacko004 dzięki za cenną wskazówkę. Natomiast ja ze swojej strony dodam, że gdy będziemy stosować „bogatą mieszankę” paliwową czyli, taką w której jest więcej oleju niż zaleca producent, to w tym wypadku nagar będzie powstawał znacznie szybciej, co będzie wiązało się ze spadkiem mocy, z kolei zbyt uboga mieszanka paliwowa spowoduje zatarcie silnika.

  4. aJaNaTo napisał(a):

    Witam, a może Pan się wypowiedzieć w kwestii, gdy pilarka na biegu jałowym chodzi na wysokich obrotach, a regulacja śrubami L i T nic nie daje??

  5. stefan napisał(a):

    pilarka odpala wchodzi na obroty podczas cięcia drewna spadają obroty i gaśnie co jest powodem tego

  6. Bero napisał(a):

    Dziękuję za pomoc! Zaoszczędzone pieniądze na przegląd wydałem na niektóre nowe części i miałem jako bonus dużą satysfakcję 🙂

  7. Natan1233 napisał(a):

    Witam,
    Przedstawiona prezentacja jest bardzo czytelna i pomocna. Dziękuje bardzo przydatna w naprawie oby więcej takich prezentacji. Pozdrawiam

Skomentuj