close

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Czyszczenie tłoka i cylindra pilarki Stihl, usuwanie nagaru z tłoka. Na co zwrócić uwagę podczas rozbiórki silnika pilarki?

 

tłok-stihl-nagar

Kontynuując temat związany z pilarkami spalinowymi postanowiłem napisać kilka porad dla osób, które próbują samodzielnie zabrać się za remont pilarki spalinowej. W tym wpisie skupię się na sercu każdej maszyny spalinowej, a mianowicie parze cylinder – tłok. Pokażę bardzo prostą metodę sprawdzenia stanu tłoka oraz przykłady uszkodzeń tłoka i pierścieni. Oprócz tego zaprezentuję sposób na pozbycie się nagaru. Zobaczycie też czym różnią się pilarki Stihl Ms 170 i Ms 171 i nie mam tu na myśli wizualnych różnic.

Zacznę od objawów i przyczyn nieprawidłowej pracy pilarki, które najczęściej spowodowane są uszkodzeniem jednostki napędowej, zużyciem niektórych jej podzespołów lub zanieczyszczeniem niektórych elementów pilarki.

Aby upewnić się, że przyczyna nieprawidłowej pracy pilarki leży w jednostce napędowej, należy najpierw sprawdzić: filtr powietrza, układ zasilania paliwem, układ zapłonowy oraz stan gaźnika (o czyszczeniu gaźnika i prawdopodobnych usterkach możecie przeczytać w innym wpisie znajdującym się pod tym linkiem : Czyszczenie gaźnika)

Pierwsze objawy związane z uszkodzeniem jednostki napędowej mogą być następujące:

- utrudniony rozruch silnika

- gaśnięcie silnika pilarki na biegu jałowym

Najczęstszymi przyczynami w/w objawów mogą być np. niesprawne pierścienie, uszkodzona uszczelka przy gaźniku, nieszczelna miska korbowa.

Kolejnymi objawami są:

- nie rozwijanie pełnej mocy silnika

- nierówna praca silnika

Przyczyną tych objawów jest najczęściej: uszkodzona uszczelka przy gaźniku, pęknięte lub zużyte pierścienie, zanieczyszczenie nagarem, uszkodzony zawór dekompresyjny, uszkodzony przewód paliwowy lub impulsowy.

Ostatnim objawem jaki przychodzi mi do głowy jest :

- przegrzewanie się silnika

Spowodowane jest to niewystarczającym chłodzeniem silnika, które może być związane  z zapchanymi otworami wlotowymi powietrza znajdującego się w obudowie wentylatora lub bardzo mocno zanieczyszczonymi żebrami cylindra.

Jeśli upewniliśmy się, że przyczyna złej pracy silnika tkwi w jednostce napędowej, proponuję zacząć od sprawdzenia stanu tłoka. Można to zrobić w bardzo prosty sposób, niewymagający całkowitego rozkręcania silnika. Dokładnie jak to zrobić możecie zobaczyć na wideo poniżej.

Ten prosty i szybki sposób pozwoli Wam określić stan tłoka i ścianek cylindra . Tłok najczęściej się zaciera od strony tłumika, rzadziej od strony gaźnika. Przykłady zatartych tłoków przedstawiłem na poniższych zdjęciach.

zatarty-tłok-pilarki-spalnowej

Zwróćcie również uwagę na stan pierścieni na tłoku. Na kolejnym zdjęciu dokładnie widać uszkodzenie pierścieni. Tłoki pokazane na fotografiach nadają się tylko do wymiany. Oczywiście w przypadku lekkich zatarć można próbować delikatnie szlifować tłok, następnie założyć nowe pierścienie i pilarka powinna jeszcze jakiś czas pochodzić – jednak zdecydowanie odradzam to rozwiązanie.

zużyte-pierscienie-tłoka

Oprócz oceny stanu tłoka należy również zwrócić uwagę na stan ścianek cylindra, powinny one być, wolne od rys. Często zdarza się, że pomimo zatartego tłoka i zużytych pierścieni cylinder jest w stanie dobrym i wtedy wystarczy wymienić tylko tłok z pierścieniem/ami, aby pilarka dalej pracowała.

ścianki-cylindra

Kolejną istotną sprawą na tym etapie prac jest ocena stanu łożysk kulkowych znajdujących się po obu stronach wału korbowego. Należy tu zwrócić uwagę na to czy łożyska są dobrze osadzone na wale, czy nie występują luzy oraz czy swobodnie się obracają.

łożyska-wału-korbowego-stihl

Następnym elementem do zdiagnozowania jest miska korbowa. Na zdjęciu poniżej przykłady zużytych  misek.

zużyte-miski-korbowe-stihl

Skoro już mniej więcej wiecie na co zwrócić uwagę podczas demontażu opisywanych elementów i które elementy najczęściej ulegają zniszczeniu lub zużyciu, czas przejść do kwestii związanych z czyszczeniem poszczególnych części.  A więc jeśli tłok pilarki nie jest zatarty, a  pierścienie nie są zużyte to jedyne, co można zrobić to oczyścić go z nagaru i wymienić uszczelniacze. Dla przykładu na poniższej fotografii tłok z dość sporą warstwą nagaru.

tłok-z-nagarem

Aby usunąć taką warstwę wystarczy płaski wkrętak i papier wodny o granulacji 2000. Nagar należy delikatnie zeskrobać, tak aby nie uszkodzić czyszczonej powierzchni tłoka, a na sam koniec delikatnie przejechać powierzchnię papierem wodnym. A oto efekt:

czyszczenie-tłoka

Podczas oczyszczania tłoka warto jeszcze z niego zdjąć pierścienie i sprawdzić stan rowków, w których osadzone są pierścienie. Nagar zbiera się również w tym miejscu. Czyszczenie rowków można wykonywać, albo małym wkrętakiem płaskim albo najlepiej kawałkiem starego pierścienia.

Nagar również pojawia się w górnej części cylindra oraz na kanale wylotowym spalin. Bardzo często objawy takie jak: nierówna praca silnika lub silnik nierozwijający pełnej mocy są efektem zanieczyszczenia nagarem w różnych miejscach. Kanał wylotowy można czyścić tak samo jak tłok, czyli za pomocą wkrętaka płaskiego zeskrobując delikatnie warstwę nagaru.

kanal-wylotu-spalin-nagar

Powstawanie nagaru we wnętrzu silnika jest nieuniknione. Im większa ilość nagaru w komorze spalania tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia tłoka i cylindra. Nagar powstaje z niedopalonych cząsteczek oleju osadzając się na świecy, ściankach cylindra, denku  tłoka oraz w rowkach tłoka pod pierścieniami. Kiedy zastyga robi się dość twardy. W tak małych silnikach spalinowych warto zadbać o to, aby nagaru było jak najmniej dlatego warto regularnie czyścić pilarkę. Jeśli chcesz, aby nagaru było jak najmniej jest to jedyna metoda. Stosuj olej w odpowiednich proporcjach. Tylko dzięki temu silnik będzie długo i bezawaryjnie pracował, a usuwanie nagaru będzie bardzo sporadyczne (chyba, że pilarka pracuje dzień w dzień po kilka, kilkanaście godzin, wtedy oczyszczanie z nagaru może występować częściej).

Najczęstszym powodem zatarć silnika pilarek jest stosowanie nieodpowiedniej mieszanki paliwowej tzn. zbyt bogatej lub zbyt ubogiej. Bogata mieszanka powoduje zwiększenie ilości powstającego nagaru i występuje wtedy, gdy do paliwa wlejemy więcej oleju, niż zaleca producent. Natomiast uboga mieszanka występuje, gdy do paliwa wlejemy zbyt małą ilość oleju. Stosowanie ubogiej mieszanki skutkuje zbyt słabym smarowaniem, co zwiększa występujące tarcie pomiędzy tłokiem i ściankami cylindra i w efekcie prowadzi do zatarcia silnika.

Jeśli chodzi o stosowanie olejów silnikowych do pilarek Stihl to polecam tylko oryginalny olej Stihl oczywiście w odpowiednich proporcjach 1:50 (100 ml oleju na 5 litrów paliwa lub mniejszych proporcjach 20 ml na 1 litr). W kwestii olejów i pilarek innych producentów nie wypowiadam się, ponieważ  miałem z nimi styczność bardzo sporadycznie.

Podczas tego typu prac zawsze wymieniaj uszczelniacze na nowe! Nie jest to duży wydatek bo do pilarek Stihl para uszczelniaczy to koszt ok. 20 zł. Częstą przyczyną nieprawidłowej pracy silnika pilarki są właśnie zużyte uszczelniacze i wtedy wystarczy wymienić tylko te dwa elementy. Robiąc to samemu zaoszczędzacie od 100 nawet do 180 zł , ale musicie posiadać niezbędne narzędzia i trochę umiejętności. Rachunek jest prosty, można całkiem sporo zaoszczędzić. Wystarczy poświęcić trochę czasu  :-)

Na sam koniec krótkie porównanie dwóch jednostek napędowych:  Stihl MS 170 i Ms 171. Jakie serce otrzymał nowy model? Oto odpowiedź:

silnik-ms171-ms170-porownanie

Pierwsze co się rzuca w oczy to fakt, że w nowszym modelu zrezygnowano z jednego pierścienia na tłoku. Czy to dobrze czy źle? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Część osób stwierdzi, że gorzej ponieważ jest słabsze uszczelnienie, inni powiedzą, że lepiej bo występuje mniejsze tarcie. Moim zdaniem jedno jest pewnie: producent chciał obniżyć koszty produkcji. Wykonanie jednego rowka pod pierścień jest tańsze i szybsze, niż wykonanie dwóch rowków. Również montowanie jednego pierścienia jest tańsze, aniżeli dwóch. Kolejną widoczną zmianą jest inna miska korbowa.  Porównując do siebie dwie miski łatwo można zauważyć, że w nowszym modelu miska zdecydowanie wygląda na solidniejszą.

Zobacz inne wpisy z kategorii Poradniki:

Przegląd pilarki spalinowej

Jak założyć żyłkę do kosy?

Jak usunąć zadrapania z ramy motocykla?

Jak odkręcić śrubę sześciokątną z objechanym łbem?

Czyszczenie gaźnika w pilarce spalinowej – objawy nieprawidłowej pracy gaźnika.

 

 

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

16 Odpowiedzi to “ “Czyszczenie tłoka i cylindra pilarki Stihl, usuwanie nagaru z tłoka. Na co zwrócić uwagę podczas rozbiórki silnika pilarki?”

  1. truskaw pisze:

    Witam. A co może być w mojej sytuacji. Mam Stihl-a MS230 z 2004 r. Kupiłem używaną. Teraz tnie bardzo dobrze, ma siłę i nie gaśnie. Zaraz po kupieniu ciężko było ja odpalić, ale wyregulowałem gaźnik śruby H, L, LA itd. wyczyściłem gaźnik, zrobiłem przegląd, wymieniłem świecę i jest spoko. Pali bardzo dobrze, tnie również ok. Ale u mnie musi wszystko działać na 100 %. Denerwuje mnie, że na biegu jałowym nie pracuje idealnie równo. A jak się ją obraca to raz praca zwalnia raz przyśpiesza. Podsumowując moja piła ma takie objawy:
    - na biegu jałowym nie pracuje idealnie równo, ale tez nie najgorzej. Skutkiem tego objawu jest np. to że na betonowym podłożu, pracująca, a odłożona piła nieco skacze i przemieszcza się.
    - na biegu jałowym przy obracaniu uruchomionej piły następuje przyśpieszenie pracy piły i połączony z metalicznym dźwiękiem,
    - no i napisałem że wyregulowałem gaźnik poprzez ustawienie tych śrub L, H i LA. To prawda ale mam wrażenie że te sugestie producenta co do momentu obrotu poszczególnych śrub w moim przypadku w ogóle się nie sprawdzają. Gdybym ustawił śruby tak jak to chce producent czyli 1 obrót, 3/4 obrotu itd. to prawdopodobnie w ogóle bym nie uruchomił piły, albo po uruchomieniu by zgasła, albo nie miałaby mocy.
    Przepraszam za taki długi wywód, ale chciałem jak najdokładniej opisać swój przypadek. Pozdrawiam

    • Paweł pisze:

      Cześć. Nie masz co przepraszać, im więcej informacji tym lepiej :-) . Po pierwsze MS230 to w mojej opinii jeden z najlepszych modeli Stihl’a, tak więc gratuluję bardzo dobrego wyboru.
      Jeśli chodzi o nierówną pracę to najprawdopodobniej będzie się to wiązało z nieszczelnością. Gdzie dokładnie szukać nieszczelności?
      Przyczyn może być kilka:
      -uszczelniacze na wale korbowym,
      -nieszczelna lub uszkodzona miska korbowa,
      -nieszczelny gumowy łącznik gaźnika z cylindrem,
      -zużyte pierścienie na tłoku.
      Kolejna przyczyna nierównej pracy może leżeć w gaźniku, skoro gaźnik jest przeczyszczony i dalej występuje objaw nierównej pracy być może jest to spowodowane zużyciem gaźnika lub któregoś z elementów składowych gaźnika. Moi koledzy z serwisu są przekonani, że na 90% wina leży w gaźniku, myślę że warto im wierzyć :-) i proponuję zacząć od gaźnika. Na Twoim miejscu zacząłbym od włożenia gaźnika z innej MS230, która pracuje idealnie. Jeśli to nic nie da, będziesz miał pewność, że gaźnik jest ok i będziesz mógł sprawdzić, która nieszczelność powoduje taką sytuację.
      Zdaję sobie sprawę, że możesz mieć kłopot ze znalezieniem osoby która ma taką samą pilarkę jak ty, a dodatkowo idealnie pracuje. Może być też kłopot, żeby osoba ta chciała Ci udostępnić swój gaźnik, ale zawsze można się udać do stacji serwisowej, gdzie z pewnością będą mogli sprawdzić pilarkę, która pracuje na innym gaźniku. To by było chyba na tyle :-) . Powodzenia!

      • truskaw pisze:

        Witam ponownie. No właśnie problemu ze znalezieniem takiej osoby nie będzie bo mój ojciec ma taką samą pilarkę MS230 również z 2004 r. tyle, że idealnie pracującą bo ma ją od nowości. Bardzo dziękują za podpowiedź z gaźnikiem… tak właśnie zrobię. Dam znać jak coś ustalę. Pozdrawiam

    • Wojtek pisze:

      Kupiłem niedawno pilarkę dolmar 105 , zmierzyłem ciśnienie sprężania i wynosi ono ok, 10 at.
      Ciężko pali i nie ma mocy.
      Czy jest możliwe aby przy tym ciśnieniu wymagała wymiany pierścienia ?

    • Paweł pisze:

      Powiem tak, większość zamienników do Stihl’a po roku czasu (albo i wcześniej – w zależności od częstotliwości pracy) spowoduje uszkodzenie jednostki napędowej. Najczęstsze usterki związane z stosowaniem nieoryginalnych tłoków to: pękające pierścienie, pękające zabezpieczenia tłoka, a co za tym idzie uszkodzenie cylindra. Zdecydowanie odradzam zakup tego tłoka, jeśli chcesz aby piła popracowała jeszcze kilka sezonów, kup oryginał. Pozdrawiam.

  2. krystian pisze:

    Witam. Kupiłem ostatnio dość okazyjnie pilarkę, stihl 025 dość starą ale naprawde po okazyjnej cenie. I mam z nią taki problem że na na biegu jałowym pracuje bardzo równo na obroty też wchodzi prawidłowo, ale pod obciążeniem nawet kiedy troche mocniej ją docisne piła się jakby dławi ale nie gaśnie. Czy macie może pomysł co to może być ?? A zdaje mi się ze nie za dużo od niej wymagam bo kolega ma ms180ke i przy takiej samej sile piła jedzie do końca:P
    Pozdrawiam i bardzo bym był wdzięczny za jakąś podpowiedź

    • Paweł pisze:

      Problem, o którym piszesz może mieć kilka przyczyn. Po pierwsze i najłatwiejsze :-) , należy sprawdzić stan filtra powietrza, jeśli jest ok to następnie skupiłbym się na układzie paliwowym. Nieszczelny przewód paliwowy lub zanieczyszczona ssawka paliwa w zbiorniku to kolejne przyczyny, które mogą powodować spadek mocy podczas pracy pod obciążeniem. Jeśli to nic nie pomorze, należy sprawdzić gaźnik, a w nim: sitko (czy jest wolne od zanieczyszczeń), wymienić membranę pompującą (może być zużyta lub popękana) i dysza (może być zapchana).

  3. Adam pisze:

    Witam mam pytanko mam okazje kupić piłe stihl 042 AV czy warto i czy są dostepne czesci do tego modelu.
    Pozdrawiam

    • Paweł pisze:

      Witam,
      jeśli pilarka jest sprawna i w dobrej cenie to warto przygarnąć takiego klasyka :-) . W przypadku części to ciężko jest mi powiedzieć jak jest z ich dostępnością do tego modelu. Najlepiej będzie udać się do autoryzowanego serwisu Stihl’a i zapytać o dostępność części, warto również wiedzieć jakie nowe podzespoły będą potrzebne, gdyż może się okazać, że tylko jakaś określona grupa części jest wciąż dostępna, a reszta nie.

    • drwal pisze:

      z częściami w serwisie nie ma żadnego problemu a czy się opłaca zależy za ile.

  4. Davka pisze:

    Dzięki!!! Przydatny poradnik!!! Więcej takich!!!

  5. Bogusław pisze:

    bardzo przydatne poradniki .Sam korzystałem z kilku porad i OK.Prosto,jasno,rzeczowo,przystępnie nawet dla laika.DZĘKI wielkie PANIE PAWLE .Proszę kontynuować jeśli łaska .Wielu ludziom to bardzo pomoże . szacunek . Bogusław

  6. stefan pisze:

    mam problem z uruchomieniem piły STIL MS 230 myślę ze zatarły się łożyska na wale jak to sprawdzić i ile kosztuje remont łożyska wymienić dla mnie to nie problem ale materiał jest do bani miałem dwie piły i nigdy nie miałem takiego problemu co oni produkują za części ze nie wytrzymuje temperatury

  7. józef pisze:

    gdzie kupić moduł zapłonowy do MS 171

Skomentuj