close

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Jak usunąć zadrapania z ramy motocykla?

Malowanie ramy motocykla 

     

W tym poradniku dowiecie się jak w jaki sposób usunąć ubytki, zadrapania (takie jak na fotografii) z ramy motocykla. Krok po kroku zobaczycie kolejne etapy pracy na fotografach oraz dowiecie się w jaki sposób prawidłowo przygotować powierzchnię do malowania .

 

Do malowania użyjemy farby podkładowej i lakieru w sprayu.

Tak jak zawsze, na początku musimy skompletować odpowiednie narzędzia i preparaty. Do wykonania naprawy będziemy potrzebowali :

5 arkuszy papieru ściernego do szlifowania na sucho o granulacji :80, 120, 240, 320, 800

1 arkusz wodnego papieru ściernego o granulacji 1000

1 puszka farby podkładowej w sprayu

1 puszka lakieru w sprayu (lakier i farba zakupione były w sklepie lakierniczym, aby dobrać odpowiedni kolor lakieru należy znać jego numer, dzięki temu w sklepie lakierniczym sprzedawcy będą nam mogli sprzedać właściwy kolor. Dobranie odpowiedniego koloru ma znaczenie głównie  w przypadku malowania elementów samochodu)

1 szpachelka plastikowa

1 opakowanie szpachli do metalu

1 taśma maskująca

–  papier maskujący lub gazety

 

  1. Przygotowanie powierzchni pod zaprawę szpachlową.

– Zeszlifować pozostałości starej farby i ewentualnych zanieczyszczeń papierem ściernym na sucho o gradacji początkowo 120, następnie 240 i 320

– Dokładne wyczyścić pozostałości po szlifowaniu. Najlepiej użyć sprężonego powietrza, czystej wody lub wody z mydłem

– Odtłuszczanie powierzchni za pomocą nasączonej rozpuszczalnikiem ekstrakcyjnym lub benzyną ekstrakcyjną czystej ścierki .

 2. Nakładanie szpachli.

– Przygotować odpowiednią ilość szpachli według zalecenia na opakowaniu. Ważne żeby rozrobionej masy była wystarczająca ilość aby wypełnić całkowicie ubytek materiału oraz uwzględnić naddatek na zeszlifowanie i nadanie odpowiedniego kształtu. Masy szpachlowej nie może być także zbyt dużo gdyż szybko twardnieje.

– Masę nakładać szpachelką, najlepiej specjalną do tego celu, uwzględniając naddatek na zeszlifowanie.

 3. Przygotowanie powierzchni do malowania. Szlifowanie masy szpachlowej.

-Wyschniętą masę szlifować najpierw papierem ściernym na sucho o gradacji 80 i 120 w celu usunięcia najgrubszych grudek i nierówności.

– Następnie szlifować papierem na sucho o gradacji 240, 320 w celu uzyskania pożądanego kształtu (jeśli to możliwe warto wzorować się na tym samym elemencie po drugiej stronie pojazdu), zostawiając jednak odpowiedni naddatek powierzchni na szlifowanie końcowe.

Szlifowanie końcowe na sucho papierem o gradacji 800 mające na celu usunięcie widocznych po szlifowaniu rys. Powierzchnia po ostatnim szlifowaniu powinna być matowa i nie posiadać widocznych rys po wcześniejszych szlifach. Na każdym etapie w przypadku spowodowania nadmiernego ubytku materiału (materiału jest zbyt mało by uzyskać odpowiednią krzywiznę) należy powierzchnię ponownie umyć, odtłuścić i nałożyć kolejną warstwę masy, po czym powtórzyć cały proces szlifowania.

 4.  Nakładanie podkładu.

Przed malowaniem podkładem akrylowym należy zamaskować elementy pojazdu, których nie zamierzamy malować. Maskowanie realizować za pomocą taśmy maskującej i papieru do maskowania lub gazet.

– Podkładem pokrywać powierzchnie które tego bezwzględnie wymagają (szpachla, goły metal), powierzchnie już polakierowane, pod warunkiem dobrej przyczepności starej powłoki lakierniczej, nie wymagają pokrywania podkładem.

– Farbą podkładową malować zgodnie z zaleceniami producenta znajdującymi się na opakowaniu.

– Po wyschnięciu farby podkładowej powierzchnię należy przeszlifować papierem ściernym na mokro o gradacji 1000 (dopiero wtedy widać czy pod podkładem nie ma pozostałych zarysowań po wcześniejszych szlifach)

– Po przeszlifowaniu należy dokładnie obejrzeć powierzchnię. W przypadku stwierdzenia widocznych rys należy wrócić do etapu szpachlowania.

5. Przygotowanie powierzchni do lakierowania.

– Przed lakierowaniem należy zmatowić całą powierzchnię, którą będziemy lakierować za pomocą papieru ściernego wodnego o gradacji 1000. Papier należy moczyć w czystej wodzi a następnie szlifować.

– Następnie należy bardzo dokładnie zamaskować wszystkie elementy pojazdu, które nie powinny zostać polakierowane. Na ten etap należy zwrócić szczególną uwagę i bardzo dobrze go przemyśleć gdyż od niego właśnie zależy końcowy efekt lakierowania.

– Następnie należy dokładnie umyć i odtłuścić całą powierzchnię, która ma zostać polakierowana rozpuszczalnikiem ekstrakcyjnym lub benzyną ekstrakcyjną.

– Na przygotowaną powierzchnię natryskiwać lakier za pomocą kompresora i pistoletu lakierniczego lub za pomocą sprayu.

Przestrzegać należy technologii lakierowania przewidzianej przez producenta lakieru: w przypadku malowania za pomocą kompresora mieszać lakier z utwardzaczem w odpowiednich proporcjach, a w przypadku malowania lakierem w sprayu mieszać lakier w puszce zgodnie z zaleceniami na opakowaniu.

– Lakier bazowy natryskiwać warstwami w odstępach czasu ok. 15-30 minut (po wyschnięciu powierzchni nakładać kolejną warstwę) maksymalnie 2- 3 warstwy. W zależności od pożądanego efektu (połysk czy mat) należy nałożyć warstwy lakieru bezbarwnego (tzw. klaru).

~ Autor: Krzysiek ~

Zobacz inne wpisy z kategorii Poradniki:

Jak odkręcić śrubę sześciokątną z objechanym łbem?

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

5 komentarzy to “ “Jak usunąć zadrapania z ramy motocykla?”

  1. Gruch napisał(a):

    Swietny opis, ale mam pytanie:
    Lakier ramy wygląda na Mat Black Metallic, czy użyliście w etapie końcowym lakieru bezbarwnego (klar)?

    • admin napisał(a):

      Dzięki.
      „Nie używałem lakieru bezbarwnego. Lakierowałem kolorem (bazą) z dodatkiem utwardzacza. Utwardzacz żeby uzyskać twardość, a klaru nie kładłem żeby zachować mat bo inaczej by był połysk.” Krzysiek

  2. Gruch napisał(a):

    Jeszcze jedno pytanie.
    Moja rama aktualnie w okolicach główki ramy nie posiada lakieru.
    Czy jeżeli mam gołe aluminium, muszę zastosować na samym początku podkład antykorozyjny (zabezpieczenie przed utlenianiem aluminium) np. podkład epoksydowy?
    Jeżeli tak, to w jakiej kolejności i jak wtedy ustosunkować się do instrukcji napisanych powyżej?

    PS: Powierzchnia na mojej ramie nie jest utleniona, moja rama była spawana i usunięto z niej lakier, w celu sprawdzenia, czy nie posiada jakiś pęknięć.

    I ostatnie pytanie – jeżeli mam małą powierzchnię do polakierowania, to mogę lakierować sprayem, czy lepiej kompresor + pistolet?
    Z góry bardzo dziekuję za odpowiedź 🙂

    • admin napisał(a):

      „Nieutlenione aluminium (przetarte papierem ściernym) można malować zwykłym podkładem akrylowym lub specjalnymi podkładami do aluminium (jeżeli ktoś chce być pewniejszy efektu). Kolejność: przeszlifowanie powierzchni, mycie, odtłuszczanie, malowanie podkładem (można położyć więcej niż jedną warstwę). Podkład można szlifować a potem myć i odtłuszczać w razie potrzeby (np małe ryski wychodzące spod spodu), dalej lakierowanie jak w poradniku.

      Kompresor + pistolet to zawsze lepsze rozwiązanie bo lakier rozpylany jest na mniejsze cząsteczki dzięki czemu łatwiej uzyskać równomierne pokrycie powierzchni bez rozlewania lakieru po powierzchni grożącego powstaniem zacieków oraz możliwość zastosowania lakierów dwuskładnikowych (większa odporność na czynniki chemiczne i mechaniczne). Lakierownie sprayem jest za to wielokrotnie tańsze.” Krzysiek

  3. Gruch napisał(a):

    Bardzo dziękuję za odpowiedź! 🙂

Skomentuj