close

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Przegląd pilarki spalinowej.

Kolejny wideo poradnik, tym razem dotyczący podstawowego przeglądu pilarki spalinowej. Każdy posiadacz takiego urządzenia jest w stanie przeprowadzić go sam, nawet jeśli z pilarką łańcuchową ma styczność pierwszy raz. Krok po kroku zobaczycie w jaki sposób go przeprowadzić, co należy sprawdzić, co można wyczyścić, jak założyć łańcuch oraz w jaki sposób poradzić sobie z zalaną piłą.

Zanim obejrzysz wideo-poradnik proponuję Ci zapoznać się z poniższym tekstem, który niejako jest uzupełnieniem do filmiku i może okazać się Tobie pomocny. Prace wykonywałem na pilarce STIHL MS 181.

Narzędzia

Do wykonania podstawowego przeglądu będę potrzebował wkrętaka płaskiego, dzięki któremu będę w stanie regulować napięcie łańcucha na prowadnicy (w niektórych pilarkach naciąg łańcucha nie wymaga użycia jakiegokolwiek narzędzia, ponieważ osłonę wyposażono w specjalne pokrętło). Ponadto niezbędna będzie grzechotka, klucz nasadowy (nasadki) 19 oraz klucz nasadowy do świec 16.

Filtr powietrza w pile spalinowej

Filtr powietrza można wyczyścić, używając do tego celu sprężonego powietrza, ewentualnie niewielkiego pędzelka (jeśli nie posiadacie sprężarki i wolelibyście użyć sprężonego powietrza zamiast pędzla, dobrym rozwiązaniem może okazać się zakup sprężonego powietrza w spray’u lub zrobienie samemu czegoś takiego). Filtr należy wymienić w momencie, gdy stopień jego zabrudzenia jest tak duży, że nie nadaje się on do wyczyszczenia lub jego stan wskazuje na znaczne zużycie. Utrzymanie filtra powietrza w czystości odgrywa istotną rolę w pracy silnika pilarki spalinowej. Bardzo często zapchany filtr może okazać się powodem spadku mocy silnika piły.

Świeca zapłonowa i nagar

Warto dbać o ten element, gdyż nagar zbierający się na świecy źle na nią działa. Nagar osadza się również na górnej powierzchni tłoka, a powstaje z niedopalonych cząsteczek paliwa i oleju. Bardzo często serwisanci spotykają się z dużymi nawarstwieniami tego osadu, nawet w nowych pilarkach. Wina leży po stronie użytkownika, który stosuje mieszankę paliwową bogatszą w olej. Niektórzy uważają, że jeśli dadzą więcej oleju do paliwa pilarka będzie lepiej pracowała, nic bardziej mylnego. Oczywiście nagar zawsze będzie powstawał, ale w dużo wolniejszym stopniu.Powstanie dużej ilości nagaru może  skutkować zmniejszenie mocy pilarki. Natomiast zbyt mała ilość oleju w mieszance paliwowej prowadzi najczęściej do zatarcia silnika, co wiąże się z bardzo kosztowną naprawą ( w przypadku mniejszych pilarek naprawa może przekroczyć połowę wartości nowej pilarki łańcuchowej). Zawsze stosujcie mieszankę paliwową zalecaną przez producenta piły np.

 1: 50 – oznacza 100ml oleju zmieszane z 5 l paliwa

 Jak założyć łańcuch i ustawić jego napięcie/naciąg?

Ostre zęby łańcucha tnącego to podstawa podczas pracy, podobnie jak w kuchni bez ostrego noża się nie obejdzie :). Do ostrzenia łańcucha można zakupić specjalny pilnik i ręcznie go naostrzyć lub zanieść go do mechanicznego ostrzenia. Obie metody są dobre i nie ma znaczenia, którą z nich stosujemy. Ostrzenie ręczne za pomocą pilnika wykonujemy na łańcuchu zamontowanym na prowadnicy. Odpowiedni naciąg łańcucha, to również kluczowa kwesta podczas cięcia, łańcuch nie może być naciągnięty zbyt luźno, ani zbyt mocno. Przede wszystkim powinien swobodnie przesuwać się po prowadnicy. Ważną kwestią jest również kolejność wykonywania czynności: najpierw regulacja napięcia łańcucha za pomocą śruby regulacyjnej, a dopiero później dokręcenie nakrętki mocującej osłonę boczną.

Podczas zakładania łańcucha ważne jest, aby pamiętać o kierunku, w którym obraca się łańcuch po prowadnicy i poprawnie go założyć (krawędzią tnącą zgodnie z kierunkiem obrotu – w wideo zwróciłem na to uwagę). Podczas demontażu łańcucha należy wyczyścić rowek w prowadnicy, można to zrobić za pomocą małego wkrętaka płaskiego.

Czym wyczyścić piłę spalinową?

Pozlepiane wióry podczas cięcia dostają się niemal w każdą szczelinę pilarki, najwięcej zbiera się ich pod osłoną łańcucha. Najlepszym sposobem wyczyszczenia jej jest w pierwszej kolejności zeskrobanie brudu, a następnie maczanie pędzla w paliwie i wymycie pozostałości brudu (najlepsze będzie stare, zwietrzałe paliwo). Należy wyczyścić również pilarkę łańcuchową od strony bębna sprzęgła, na którym jest osadzone koło napędzające łańcuch, po tej samej stronie znajduje się również pompka oleju, która odpowiedzialna jest za właściwe smarowanie łańcucha podczas cięcia.

Zapraszam do obejrzenia wideo poradnika z którego dowiecie się:

  1. Jak założyć łańcuch na prowadnicę pilarki i ocenić prawidłowe naciągnięcie łańcucha?
  2. Jak sprawdzić smarowanie łańcucha w pile spalinowej?
  3. Co zrobić jeśli piła jest zalana?


 

Zobacz inne wpisy z kategorii Poradniki

Jak założyć żyłkę do kosy?

Jak usunąć zadrapania z ramy motocykla?

Czyszczenie gaźnika w pilarce spalinowej

Jak odkręcić śrubę sześciokątną z objechanym łbem?

Czyszczenie tłoka i cylindra pilarki -usuwanie nagaru z tłoka.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

14 komentarzy to “ “Przegląd pilarki spalinowej.”

  1. marcin napisał(a):

    fajny film, napewno przydatny dla początkujących, pozdrawiam autora

    • admin napisał(a):

      Dzięki Marcinie za komentarz, obiecuję że z czasem bardziej zaawansowani użytkownicy będą mogli znaleźć też coś dla siebie.
      Pozdrawiam, Paweł.

  2. L.Jan napisał(a):

    Takie to proste ale jak pierwszy raz używałem pilarkę wszystko wydawało się tak skomplikowane.
    Np: Jak wyczuć, że łańcuch jest dobrze naciągnięty? Praktyka czyni mistrza.
    Czekam na nowe tak dobrze zrobione porady.
    Przydałyby się.

  3. Tomasz napisał(a):

    Takich filmów powinno być więcej.Są bardzo przydatne.Doradzałbym tylko trochę inny podkład muzyczny.

    • Paweł napisał(a):

      Na pewno będzie więcej filmików, może jakieś propozycje na nowe wideo? Wymiana linki rozrusznika lub wymiana sprężyn sprzęgła? Co do podkładu muzycznego to obiecuje postaram się o jakieś lepsze nuty :-). Faktycznie ten pierwszy utwór może się większości nie spodobać, ale ten drugi kawałek na zakończenie filmiku moim zdaniem bardzo sympatyczny :-). Dzięki za kolejny komentarz i pozdrawiam!

      • Krzysiek napisał(a):

        Co do propozycji:
        -Wymiana wężyka doprowadzającego olej (czyszczenie filtra oleju) w MS-181
        – sprawdzenie napędu/wymiana pompy oleju
        To co proponujesz:
        – wymiana linki rozrusznika
        Co by to nie było, na pewno ktoś skorzysta.

        A strona ląduje w „Ulubionych” 😉

        Pozdrawiam!

        • Paweł napisał(a):

          Wielkie dzięki. Propozycje jak najbardziej ciekawe, na pewno któraś z nich zostanie nakręcona i wrzucona do sieci 🙂

  4. Rafał napisał(a):

    Dobrze, że komuś chce się nakręcić taki film! Dzięki!!

  5. Krzysiek napisał(a):

    Dzięki za porady!
    Zmagam się czasami z piłą i pierwszy raz trafiam na tak „przyjazne” i przydatne porady. Jak dla mnie amatora – rewelacja!

    Szacunek!

  6. Mini napisał(a):

    Wydaje mi się, że nie ma co zbytnio wychylać się z nie którymi pokazami, ponieważ, każda usługa jest w cenie. A każdy mechanik powinien się cenić. Pozdro!

    • Paweł napisał(a):

      Moim zdaniem jeżeli są osoby zainteresowane tym tematem i chcą się czegoś nauczyć to warto się z nimi podzielić tą wiedzą. Jasne, że dobry mechanik powinien się cenić w pełni się z tym zgadzam. Natomiast urządzenia, pojazdy etc.psuły się, psują się (coraz częściej) i będą się psuć, a dobry mechanik z pewnością nigdy nie będzie narzekać na brak klientów. 🙂

  7. Darek napisał(a):

    Mam piłę spalinową-NAC.nie chce palić.Serwisant odrzucił gwarancję dokonując wpisu-zwietrzałe paliwo w gażniku.O co tu chodzi.Nic nie było przy niej kombinowane

Skomentuj